TIPS OG TRIKS PÅ SOSIALE MEDIER

Meningen med hashtags

Ritha Johansen, grafisk designer

1, august 2018

Symbolet # (nummertegn) er nå til og med på norsk bedre kjent som hashtag. På nett, og spesielt innen sosialt nettverk spiller dette typografiske symbolet en viktig rolle i å bygge merkevarebevissthet med større mulighet for engasjement, når den benyttes strategisk.

Hvorfor bruke Hashtags?

Hashtags kan være nyttig når du vil opprette samt overvåke synlighet på sosiale medier-plattformer. Dette kan være svært gunstig for å overvåke din bedrift eller produkter. De kan brukes til å kategorisere dine sosiale innlegg i henhold til tema eller formål. Du vil også finne dem brukt ofte når live-arrangementer finner sted og deltakere har lyst til å diskutere arrangementet med andre; Et godt eksempel er en festival eller idrettsarrangement, politiske kampanjer og debatter, og til og med konferanser, både virtuelle og levende.

Det hele startet på Twitter som en måte å organisere og søke blant innhold, så spredte hashtaggene seg til Facebook, Google +, Google, Instagram og andre plattformer. Hashtaggen er nå måten vi administrerer og overvåker digitalt innhold.

Dersom et ord eller en frase hashtagges, settes #-tegnet opp før det ordet eller den frasen – uten mellomrom mellom innholdet – og fungerer da som en ”merkelapp” som grupperer alle likt taggede innlegg. Om du bruker en frase som det refereres til ofte vil du bli en del av den sosiale samtalen med alle andre fraser som inneholder samme hashtag.

Mange hashtagger riktig, men noen putter # foran hvert ord eller frase i en tweet eller oppdatering, #ikke #vær #den #personen.

Enkelt sagt, hashtags er en fin måte å organisere Tweets og tillate andre å følge bestemte emner eller hendelser.

Hvem som helst kan bruke hashtag

Bedrifter/varemerker bruker hashtags for å skape og overvåke samtaler rundt utvalgte emner. Enkeltpersoner bruker hashtagger til å ta del av samtaler, eller starte samtaler.

De beste hashtagene

Du kan overvåke en hashtag i søkefeltet på Twitter/Instagram, eller du kan sjekke ut sider som Hashtagify.me eller Hashtags.no. Her ser du hva det snakkes om, hvem som deltar og relaterte tagger.

Slik kan et resultat se ut på hashtagify.me Det kan være smart å overvåke hashtagger som er relevant for din bransje slik at du holder deg oppdatert.

4 tips for å hjelpe deg med å finne de riktige hashtags

  1. Sjekk ut hva hashtags-konkurrentene bruker . Kanskje du vil oppdage nye hashtags å legge til i ditt repertoar. Eller du kan bestemme at du ikke vil konkurrere om den samme oppmerksomheten, i så fall kan du søke etter alternative hashtags å bruke.
  2. Bruk hashtags som innflytelsesrike (influencer) personer i din bransje bruker. Disse menneskene er allerede godt etablert med målgruppen din, så her kan du lære av de beste.
  3. Tenk på relaterte hashtags . Bla gjennom innlegg som inneholder en hashtag du allerede har suksess med. Ser du hashtags som kan inkluderes i fremtidige innlegg?
  4. Bruk Instagrams søkefunksjon . Skriv inn et søkeord som er relevant for merkevaren din i Instagrams søkefelt, og velg kategorien Merker. Instagram vil gi deg en liste over alle hashtags med det aktuelle søkeordet, samt en rekke innlegg som er merket med det. Husk: Et stort antall kan bety et stort antall personer som følger hashtaggen, men det betyr også at det er massevis av innhold som ditt innlegg kan bli gjemt bort i. Eksperimenter med en kombinasjon av populære og nisjetagger.

Bruk hashtags for å gjøre innholdet ditt søkbart og som en del av en sosial mediestrategi.

Ikke heng på en populær hashtag så fremt den ikke er relevant, for merkevaren, bransjen eller målgruppen. Merker du bildene dine med populære, men ikke-relaterte hashtags, blir du raskt rapportert som spammer.